Hoeveel kost het opmaken van een asbestattest?

Eerst en vooral: wij zijn er ons terdege van bewust dat er heel veel verschillende prijzen terug te vinden zijn als je eventjes googelt...Doch, hou er ook rekening mee dat wanneer je bijvoorbeeld maar 250€ betaald voor een A(sbest)I(ventarisatie)A(ttest) met 4 stalen voor een bewoonbare oppervlakte van 185m²...de kwaliteit/juistheid van het attest zeer twijfelachtig is... Ikzelf, Gaëtan Deronne, ben een gecertificeerd ADI en volgde een degelijke opleiding tot AsbestInventarisatieDeskundige + ik blijf me steeds bijscholen en wordt regelmatig gecontroleerd door de certificatieinstelling (DNV).

Waarop is onze prijsberekening gebaseerd:

De kosten voor het verkrijgen van een asbestattest kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte (dwz de totale bewoonbare oppervlakte = kelder, GLV, verdiepen, zolder) en het type van het gebouw, evenals de locatie en de complexiteit van de inspectie. Over het algemeen zijn de kosten opgebouwd uit de volgende componenten:

  • Inspectiekosten: Dit omvat de kosten voor een gecertificeerde inspecteur om de locatie te bezoeken en een grondige visuele inspectie uit te voeren. De inspecteur neemt ook monsters van verdachte materialen voor laboratoriumanalyse.
    Onze tarieven voor een residentiële AIA zijn:

    0 - 100m² =       €345,00
    100 - 200m² =   €415,00
    200 - 250 m² =  €445,00
    >250 m² =           €2/m² extra
  • Laboratoriumkosten: De analyseresultaten van de genomen monsters worden in een laboratorium onderzocht om de aanwezigheid van asbest vast te stellen. Wij rekenen standaard €25/per staalname (exclusief 21% BTW)
  • Rapportagekosten: Na de inspectie en analyse wordt een gedetailleerd rapport opgesteld dat de bevindingen en aanbevelingen bevat. De kosten voor het opstellen van het rapport zijn inbegrepen in de inspectiekosten.
  • Retributiekosten: dit zijn vergoedingen die door overheidsinstanties worden geheven voor specifieke diensten of vergunningen. In het geval van OVAM kunnen deze kosten betrekking hebben op de behandeling van aanvragen, het uitgeven van vergunningen, of het verstrekken van bepaalde diensten en producten. Vanaf 05 februari 2025 bedragen deze 59€ (hierop wordt geen BTW verrekend).